Czym jest błonnik?

Błonnik (włókno pokarmowe) to określenie elementów budulcowych ścian komórkowych roślin, nietrawionych w przewodzie pokarmowym człowieka. Są dwa typy błonnika pokarmowego: rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny wyróżniające się rozmaitym funkcjonowaniem. W artykułach roślinnych są one razem, lecz w rozmaitych proporcjach. Zatrzymuje wodę, ale się w niej nie rozpuszcza. Dzięki temu łagodzi stolec, podnosi jego objętość, przyśpiesza perystaltykę jelit, dopasowując wypróżnienia.

Co to jest błonnik?

Błonnik, zatem odmiennie włókno pokarmowe to zespół treści ścian jamistych roślin, jakie nie są trawione oraz absorbowane w przewodzie pokarmowym człowieka. Błonnik jest to mieszanka treści o profilu polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy) oraz niepolisacharydowym (ligniny). Niezwykle istotną właściwością fizyczną błonnika jest skłonność do wzrastania pod wpływem wody, co przyspiesza jelita do usuwania niepotrzebnych artykułów przemiany materii oraz trucizn.

Jakie role spełnia błonnik w naszym systemie?

Najistotniejszą rolą błonnika jest wspomaganie działania systemu pokarmowego, natomiast w tymże procesie udział bierze frakcja błonnika nierozpuszczalna w wodzie. Błonnik (https://www.bee.pl/9294-blonniki) pobudza wytwarzanie śliny, co przyczynia się do odpowiedniejszego wchłaniania posiłku. W wypadku zbytku kwasu solnego objawia zdolności buforujące. Przez wiązanie wody przeciwdziała niepotrzebnemu odwodnieniu mas stolcowych, natomiast to redukuje zagrożenie zaparć. Błonnik drażni ściany jelita oraz przyspiesza ruchy perystaltyczne jelit, co zdecydowanie poprawia wydalanie i redukuje zagrożenie powstawania dolegliwości jelit.

Błonnik – wspieranie mikroflory organizmu

Pewne formy włókna pokarmowego przedstawiają skłonność do fermentacji. Bakterie zasiedlające zwłaszcza jelito grube stosują błonnik, jako żywność. Dobrze odżywione bakterie, przedstawiają rezultat prozdrowotny. Zobaczyć to można w wypadku zwiększania odporności systemu, regulacji syntezy witamin, zwłaszcza z grupy B i witaminy K. Działają także na dobrą perystaltykę dolnych odcinków systemu pokarmowego.

Środki ostrożności oraz przeciwwskazania przy suplementacji błonnika

W aptekach proponowane są liczne środki mające błonnik. Środki z błonnikiem poleca się jako dopełnienie diety, jeżeli nie udaje się dać do systemu człowieka dobrej dawki błonnika wraz z artykułami jadalnymi. Nabywając środek zawierający błonnik, należy zwrócić uwagę na to, czy jest on w formie stałej, lub sypkiej oraz czy dokładnie określone są reguły określania porcji oraz zamieszczona jest informacja, ile błonnika dostarczy polecana dawka. Niejednokrotnie takie środki mają obok błonnika pozostałe elementy.

Jedzenie obraz utworzony przez evening_tao - pl.freepik.com

Czy warto stosować błonnik?

Błonnik witalny jest suplementem diety wychodzącym z ekologicznych elementów. Wchodzi w skład pewnych roślin, np. babki płesznik, babki jajowatej oraz lnu. Błonnik witalny ma mnóstwo prozdrowotnych wartości. Suplementy mające błonnik witalny wspierają odchudzanie, więc powinny odnaleźć się w naturalnej diecie osób walczących z otyłością oraz potrzebujących wsparcia dla własnego systemu pokarmowego. To powoduje, iż utrata wagi nadejdzie szybciej. Dzięki temu, iż określa poziom cukru we krwi, może być ważnym ułatwieniem w jego kontroli. Dodatkowy atut to zapobieganie arteriosklerozie.

Błonnik pokarmowy – co to takiego?

Błonnik pokarmowy, odmiennie również włókno pokarmowe, to elementy źródła roślinnego, jakie są oporne na działanie enzymów trawiennych, poprzez co w jelicie grubym człowieka poddają całkowitej czy niewystarczającej fermentacji. W skład błonnika wchodzą wielocukry (celuloza, hemiceluloza, pektyny, gumy oraz śluzy) i ligniny, natomiast również nieprzyswajalne tłuszcze, krzemiany, steroidy roślinne, kwas fitynowy, białka, glukozydy. Ze względu na fakt, iż BEE błonnik nie podlega trawieniu oraz wchłanianiu, nie jest uważany za dobre źródło energii.

Błonnik witalny – wartości

Zarówno nasienia babki jajowatej, jak również babki płesznik po zjedzeniu wzrastają w jelitach. Dzieje się tak, gdyż wchłaniają znajdujący się tam zapas wody i toksyny. W czasie kontaktu z mieszanką rozpoczynają tworzyć śluz, jaki powoduje, iż to co zalega w przewodzie pokarmowym może z łatwością zostać wyrzucone z systemu. Takie działanie powoduje, iż mechanizmy trawienne są znacznie bardziej skuteczne, natomiast ich uregulowanie jest dobre dla zdrowia.

Wartości błonnika – typ ma znaczenie

Natomiast czym tak rzeczywiście jest tenże błonnik? To nie jedna konkretna treść, ale mieszanka związków polisacharydowych i lignin będących w roślinach. Nie jest to również element odżywczy – natomiast nie jest trawiony poprzez enzymy przewodu pokarmowego, ma on proste znaczenie dla własnego przewodu pokarmowego. Można rozłożyć go na dwie kategorie: błonnik rozpuszczalny w wodzie oraz nierozpuszczalny. Owe dwie grupy, ze względu na różnorodne wartości, realizują różnorodne role w naszym systemie.

Nadmiar błonnika jest niebezpieczny

Za duża ilość błonnika pokarmowego może powodować wzdęcia, bóle brzucha oraz biegunki. Z tego względu jego zjedzenie należy zwiększać powoli. Nadmiar błonnika zmniejsza przyswajanie elementów mineralnych (wapnia, żelaza, cynku, miedzi), witamin rozpuszczalnych w tłuszczu (A, D, E oraz K) oraz hamuje działanie pewnych środków np. tabletek antykoncepcyjnych lub syntetycznych hormonów tarczycy.

Zdjęcie utworzone przez evening_tao - pl.freepik.com

Kto powinien jeść błonnik?

Wiele osób zastanawia się, czym właściwie jest błonnik oraz czym się charakteryzuje. Trzeba wiedzieć, że to magiczne słowo, coraz częściej można spotkać na różnego rodzaju forach, czy też portalach internetowych, których tematyka związana jest z racjonalnym żywieniem się, odchudzaniem. oraz weganizmem. Od lat błonnik witalny jest znany społeczności. Przez wiele lat, błonnik był wykorzystywany, aby zmniejszyć wszelkiego rodzaju patologiczne objawy dolegliwości, takie jak na przykład podrażnienie górnych dróg oddechowych, czy też wszelkiego rodzaju choroby układu pokarmowego. Z czasem zaczęto dostrzegać, że błonnik ma naprawdę bardzo wiele wartościowych właściwości.

Czym właściwie jest błonnik witalny?

Błonnik pokarmowy znajduje się w wielu różnego rodzaju posiłkach, jednak niektórzy ludzie zmagają się z jego niedoborem, czego przyczyną mogą być, na przykład zatwardzenia. Jeżeli nie lubimy zjadać owoców, warzyw, spożywamy żywność przetworzoną w bardzo dużej ilości, to wszystko powoduje, że nasz organizm ma bardzo mało błonnika. Takie osoby, powinny zdecydowanie spożywać błonnik witalny. Taki właśnie błonnik, to po prostu suplement diety, skierowany do osób które cierpią na niedobór błonnika. W składzie błonnika witalnego, znajduje się błonnik naturalny, który pochodzi od babki płesznika oraz babki jajowatej. Taki błonnik działa tak samo jak błonnik dostarczany do organizmu wraz z pożywieniem.

Jakie właściwości ma błonnik?

Błonnik pokarmowy, a więc tak zwane włókno pokarmowe, zalicza się do klasyfikacji węglowodanów złożony. Jest on odporny na działanie mocnych enzymów trawiennych, jakie znajdują się w przewodzie pokarmowym każdego człowieka. W jakie skład wchodzą roślinne wielocukry, jak również treści takie, jak na przykład beta-karoten, lignina, agar, woski, gumy, jak również śluzy roślinne. Pomimo tego, że błonnik nie jest trawiony oraz absorbowany przez nasz organizm, to ma ogromny wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie. Błonnik może działać na nasz organizm w wiele rozmaitych sposób. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj błonnika spożywamy. W naturze, błonnik występuje w formie rozpuszczalnej oraz nierozpuszczalnej w wodzie. Każdy z tych błonników ma inne właściwości, ale każda z nich ma bardzo ważny wpływ na cały nasz organizm.

Błonnik ma za zadanie pobudzenie rozwoju korzystnych dla organizmu bakterii, a wiec probiotyków. Bakterie te znajdują się w naszym przewodzie pokarmowym i mają dobry wpływ, ponieważ podwyższają naturalną odporność naszego organizmu, a ponadto usuwają  z niego wszelkie niekorzystne toksyny.

Jedzenie - evening_tao - pl.freepik.com