Błonnik witalny jest suplementem diety wychodzącym z ekologicznych elementów. Wchodzi w skład pewnych roślin, np. babki płesznik, babki jajowatej oraz lnu. Błonnik witalny ma mnóstwo prozdrowotnych wartości. Suplementy mające błonnik witalny wspierają odchudzanie, więc powinny odnaleźć się w naturalnej diecie osób walczących z otyłością oraz potrzebujących wsparcia dla własnego systemu pokarmowego. To powoduje, iż utrata wagi nadejdzie szybciej. Dzięki temu, iż określa poziom cukru we krwi, może być ważnym ułatwieniem w jego kontroli. Dodatkowy atut to zapobieganie arteriosklerozie.

Błonnik pokarmowy – co to takiego?

Błonnik pokarmowy, odmiennie również włókno pokarmowe, to elementy źródła roślinnego, jakie są oporne na działanie enzymów trawiennych, poprzez co w jelicie grubym człowieka poddają całkowitej czy niewystarczającej fermentacji. W skład błonnika wchodzą wielocukry (celuloza, hemiceluloza, pektyny, gumy oraz śluzy) i ligniny, natomiast również nieprzyswajalne tłuszcze, krzemiany, steroidy roślinne, kwas fitynowy, białka, glukozydy. Ze względu na fakt, iż BEE błonnik nie podlega trawieniu oraz wchłanianiu, nie jest uważany za dobre źródło energii.

Błonnik witalny – wartości

Zarówno nasienia babki jajowatej, jak również babki płesznik po zjedzeniu wzrastają w jelitach. Dzieje się tak, gdyż wchłaniają znajdujący się tam zapas wody i toksyny. W czasie kontaktu z mieszanką rozpoczynają tworzyć śluz, jaki powoduje, iż to co zalega w przewodzie pokarmowym może z łatwością zostać wyrzucone z systemu. Takie działanie powoduje, iż mechanizmy trawienne są znacznie bardziej skuteczne, natomiast ich uregulowanie jest dobre dla zdrowia.

Wartości błonnika – typ ma znaczenie

Natomiast czym tak rzeczywiście jest tenże błonnik? To nie jedna konkretna treść, ale mieszanka związków polisacharydowych i lignin będących w roślinach. Nie jest to również element odżywczy – natomiast nie jest trawiony poprzez enzymy przewodu pokarmowego, ma on proste znaczenie dla własnego przewodu pokarmowego. Można rozłożyć go na dwie kategorie: błonnik rozpuszczalny w wodzie oraz nierozpuszczalny. Owe dwie grupy, ze względu na różnorodne wartości, realizują różnorodne role w naszym systemie.

Nadmiar błonnika jest niebezpieczny

Za duża ilość błonnika pokarmowego może powodować wzdęcia, bóle brzucha oraz biegunki. Z tego względu jego zjedzenie należy zwiększać powoli. Nadmiar błonnika zmniejsza przyswajanie elementów mineralnych (wapnia, żelaza, cynku, miedzi), witamin rozpuszczalnych w tłuszczu (A, D, E oraz K) oraz hamuje działanie pewnych środków np. tabletek antykoncepcyjnych lub syntetycznych hormonów tarczycy.

Zdjęcie utworzone przez evening_tao - pl.freepik.com